پورتال دامپزشکی ابرکوه

پورتال دامپزشکی ابرکوه

خبرهای دامپزشکی ، اخبار دامپزشکی ْ سامانه دامپزشکی ، سامانه قرنطینه ، سامانه فیش حقوقی دامپزشکی ، پیگیری دام زنده
پورتال دامپزشکی ابرکوه

پورتال دامپزشکی ابرکوه

خبرهای دامپزشکی ، اخبار دامپزشکی ْ سامانه دامپزشکی ، سامانه قرنطینه ، سامانه فیش حقوقی دامپزشکی ، پیگیری دام زنده

جلسه اجرای طرح عرضه بهداشتی دام عید قربان در ابرکوه برگزارشد

جلسه تمهیدات لازم در راستای اجرای طرح عرضه بهداشتی دام  در عید سعید قربان سال 94  روز پنجشنبه 26 شهریور با حضور رسولی فرماندار شهرستان ابرکوه، فاتحی نیا سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه ،‌حسین چاکرالحسینی  و محمدرضا ادیب از شبکه دامپزشکی ، زارع از اداره تبلیغات اسلامی ، رضائیان از جهاد کشاورزی ، عظیمی رییس هیئت امنای مسجد امام حسین محله دربقلعه ، عادل از هلال احمر ، الهیاری از نیروی انتظامی ، چاکرالحسینی از کمیته امداد امام خمینی ، حیدری از اداره بهزیستی ، فلاح زاده از شهرداری ابرکوه  ، همتی از شهرداری مهردشت ، فلاح زاده از شبکه بهداشت ، عبدالغفاری از جهاد کشاورزی و ابطحی از اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ابرکوه برگزار شد

در این جلسه فرماندار شهرستان ابرکوه ضمن عرض خوش امد گویی به مدعوین وتبریک به مناسبت فرارسیدن دهه ولایت عید سعید قربان وعید غدیر خم بر همکاری وهمدلی در جهت هر چه باشکوه تربرگزار شدن این مراسم تاکید کرد.

 

دکتر فاتحی نیاسرپرست دامپزشکی شهرستان در این جلسه ابراز داشت:اداره دامپزشکی شهرستان ابرکوه هرساله بمنظور نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی دامهای قربانی شهروندان اقدام به ساماندهی اکیپهای ثابت و سیار بازرسی بهداشتی مینماید که از اولین ساعات صبح روز عید در محلهای تعیین شده حضور پیدا میکنند.
وی در ادامه گفت: در عید قربان امسال نیز 3 اکیپ ثابت(محل کشتارگاه ابرکوه ،شبکه دامپزشکی و بخش بهمن) و یک اکیپ سیار(داخل    شهر ستان) خدمات ارائه خواهند نمود.
دکتر فاتحی نیادر پایان افزود : به شهروندان  عزیز توصیه میشود با توجه به خطرات کشتار غیر مجاز و با عنایت به خدمات دامپزشکی در این روز بصورت رایگان  و  بمنظور حفظ بهداشت محیط و سلامت افراد حتی الامکان به کشتارگاه و محل مجاز تعیین شده مراجعه نموده و در غیر اینصورت با تلفن پاسخگوئی و اطلاع رسانی 32838131  تماس گرفته تا نسبت به اعزام بازرسان دامپزشکی به محل اقدام گردد

.


 

جهت دیدت تصاویر بیشتر به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

کنترل و نظارت شرعی و بهداشتی دامپزشکی بر روند کشتار طیور

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت:
کنترل و نظارت شرعی و بهداشتی دامپزشکی بر روند کشتار طیور در کشتارگاه های استان یزد
دکتر محمد رضا صادقپور گفت: از آنجا که هدف اصلی دامپزشکی تامین سلامت افراد جامعه بوسیله ی فراهم آوردن غذای سالم از طریق کنترل و نظارت بر فراورده های خام دامی از ابتدای تولید تا زمان مصرف می باشد، کشتارگاه ها نیز به عنوان بخشی از زنجیره تولید فراورده های خام دامی تحت نظارت دائم کارشناسان دامپزشکی می باشند.
دکتر محمد رضا صادقپور گفت: از آنجا که هدف اصلی دامپزشکی تامین سلامت افراد جامعه بوسیله ی فراهم آوردن غذای سالم از طریق کنترل و نظارت بر فراورده های خام دامی از ابتدای تولید تا زمان مصرف می باشد، کشتارگاه ها نیز به عنوان بخشی از زنجیره تولید فراورده های خام دامی تحت نظارت دائم کارشناسان دامپزشکی می باشند.
وی نظارت بر روند کشتار را شامل دو بخش بهداشتی و شرعی دانست و ادامه داد مسئولین فنی بهداشتی بخش خصوصی و دولتی و همچنین  ناظرین ذبح شرعی به عنوان نمایندگان دامپزشکی به صورت دائم بر کلیه مراحل ذبح و سلامت لاشه ها و کیفیت استحصال گوشت مرغ نظارت  می نمایند.
این مقام مسئول ضمن اشاره به نقش مهم ناظرین در تضمین کیفیت و سلامت گوشت مصرفی شهروندان و جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک و وارد شدن مواد غذایی آلوده به چرخه مصرف خانواده ها گفت: این نظارت ها در زمینه های کنترل بهداشتی خودروهای حمل طیور زنده، بازرسی بهداشتی قبل و پس از کشتار، کنترل بهداشتی خطوط تولید و محیط کشتارگاه همچنین نظارت بهداشتی بر سالن های قطعه بندی و      بسته بندی، سردخانه ها و خودروهای سردخانه دار می باشد.
 صادقپور در پایان افزود: علاوه بر خط کشتار، خودروهای ورودی به کشتارگاه ها نیز از نظر داشتن گواهی حمل بهداشتی و خودروهای خروجی از نظر دارا بودن گواهی شستشوی قفس و خودرو کنترل شده تا با رعایت اصول بهداشتی حمل، تا حد ممکن از انتقال و شیوع بیماری های خطرناک طیور در مناطق مختلف جلوگیری شود.

رشد چشمگیر صادرات فراورده های خام دامی دامپزشکی در دولت تدبیر و امید

دکتر علی اکبر حداد زاده ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت گفت: هفته دولت فرصتی مناسب جهت بازبینی فعالیت ها و خدمات صورت گرفته توسط دولت است که از دو منظر مسئولین و مردم حائز اهمیت می باشد. در هفته دولت مسئولین فرصت می یابند تا خدمات و اقدامات خود را در طی سال گذشته مورد ارزیابی قرار دهند و مردم نیز می توانند از اقدامات بخش دولتی اطلاع پیدا کرده و به بیان نظرات و انتظارات خود بپردازند.

وی در ادامه اظهار داشت: دامپزشکی یک ارگان دولتی است که کار تخصصی در زمینه بهداشت به عهده دارد و در حوزه حفظ سلامت منابع غذایی مردم و همچنین نظارت بر فراورده های خام دامی اقدامات قابل توجهی را در طی سالیان خدمت خود به انجام رسانده است.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد همچنین به مبحث بیماری های مشترک اشاره نمود و گفت: طی سال گذشته منتهی به هفته دولت، انجام عملیات خونگیری تست و پایش دام های سنگین به منظور شناسایی و حذف دام های بیمار در حدود 46 درصد افزایش داشته است که تاثیر بسزایی در ارتقای بهداشت عمومی جامعه دارد. در زمینه دام های سبک نیز طرح پوشش حداکثری واکسیناسیون بر علیه بیماری مشترک تب مالت در سطح استان به اجرا درآمده است که منجر به کاهش قابل توجه شیوع این بیماری مشترک شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: از آنجایی که دامپزشکی وظیفه دارد کلیه مراحل تولید، فراوری، توزیع و عرضه ی فراورده های خام دامی و به اصطلاح از مزرعه تا سفره را تحت نظارت خود داشته باشد، سالانه بیش از 10 میلیون قطعه مرغ و 290 هزار دام سبک و سنگین از نخستین مراحل پرورش تا مراحل پس از کشتار تحت مراقبت و پایش این ارگان دولتی قرار می گیرد تا از رعایت استانداردها و اصول شرعی و بهداشتی اطمینان حاصل گردد. در همین راستا طرح بارکد گذاری لاشه های مرغ در محل کشتارگاه های طیور استان یزد اجرایی شده است.

دکتر حداد زاده روند رو به رشد صادرات فراورده های خام دامی را از جمله موفقیت های دامپزشکی در عرصه ی اقتصاد ملی برشمرد و تصریح کرد: در 6 ماهه نخست سال جاری در استان یزد شاهد رشد 723 درصدی صادرات فراورده های خام دامی به سایر کشورها نسبت به مدت زمان مشابه در سال 92 بوده ایم که این مطلب نشانگر توفیق روزافزون دامپزشکی در نیل به اهداف خود در زمینه تامین سلامت و رشد سرمایه های اقتصادی جامعه می باشد.

نامبرده گفت: به زودی با اجرای طرح پیش سردگذاری لاشه ها در کشتارگاه ها دغدغه بیماری های مشترک خصوصا تب کریمه کنگو را به حداقل ممکن  برسانیم.

وی در پایان به وضعیت کشتارگاه ها ی دام در استان یزد اشاره نمود و بیان کرد: با همکاری حوزه عمرانی استانداری تحولات خوبی در کشتارگاه های استان صورت گرفته و در سال آینده دومین کشتارگاه صنعتی دام در استان یزد راه اندازی می گردد که حدود 90 درصد گوشت تولیدی استان در کشتارگاه های صنعتی استحصال خواهد شد.