پورتال دامپزشکی ابرکوه

پورتال دامپزشکی ابرکوه

خبرهای دامپزشکی ، اخبار دامپزشکی ْ سامانه دامپزشکی ، سامانه قرنطینه ، سامانه فیش حقوقی دامپزشکی ، پیگیری دام زنده
پورتال دامپزشکی ابرکوه

پورتال دامپزشکی ابرکوه

خبرهای دامپزشکی ، اخبار دامپزشکی ْ سامانه دامپزشکی ، سامانه قرنطینه ، سامانه فیش حقوقی دامپزشکی ، پیگیری دام زنده

امکان پیگیری درج کد رهگیری روی بسته بندی مرغ

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت:

با درج کد رهگیری روی بسته بندی مرغ، امکان پیگیری این محصول در تمام مراحل از تولید تا مصرف فراهم شده است.

دکتر علی اکبر حداد زاده با اعلام این خبر اظهار داشت: از سال گذشته طرحی به منظور درج کد رهگیری بر روی بسته بندی مرغ به اجرا درآمد که در طی این طرح امکان پیگری تمام مراحل تولید تا مصرف مرغ فراهم شده است.

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: تمامی مرغ های بسته بندی موجود در مراکز عرضه دارای کد رهگیری ده رقمی می باشند که اگر مصرف کنندگان این کد را به سامانه ی 30008903 پیامک کنند به اطلاعات مربوط به محل توزیع، محل کشتار، محل تولید گوشت همچنین نام مرغدار، نام کشتارگاه و تاریخ کشتار دسترسی خواهند داشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: هرگونه جابجایی و توزیع مرغ منجمد یا تازه ی کشتار شده فاقد کد رهگیری ممنوع می باشد و ناظرین بهداشتی دامپزشکی در صورت مشاهده ی موارد تخلف در این زمینه مطابق با قانون با فرد خاطی برخورد می کنند.

دکتر حدادزاده در پایان یاآور شد: این طرح با هدف اطمینان بخشی از سلامت گوشت مرغ در سراسر کشور به اجرا درامده است و از شهروندان یزدی خواست در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک یا بروز مشکل در زمینه ی  مرغ خریداری شده با شماره 1512 دامپزشکی تماس بگیرند.



ضرورت تزریق واکسیناسیون بر علیه بیماری پاستورولوزیس در دام های ابرکوه

مسئول شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت: واکسیناسیون بر علیه بیماری پاستورولوزیس در دام ها در فصل بهار و پاییز ضروری می باشد.

 

دکتر علی فاتحی نیا مسئول شبکه دامپزشکی ابرکوه اظهار کرد: ابرکوه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و قرار گرفتن در مسیر استان های فارس و اصفهان به عنوان یکی از معابر حمل و نقل و کوچ دام ها می باشد. باید توجه داشت که عدم هماهنگی عشایر استان های مختلف برای عبور از این شهرستان می تواند زمینه ساز شیوع بیماری های واگیر و مشترک مانند تب برفکی، تب مالت،  پاستورولوزیس و... شود.

وی افزود:  به همین منظور شبکه دامپزشکی ابرکوه تمام تلاش خود را به کار می بندد تا با انجام هماهنگی های لازم از  بی برنامه گی در کوچ دام ها جلوگیری به عمل آورد.

فاتحی نیا تصریح کرد: پاستورولوزیس یک بیماری عفونی واگیر دار است که در جمعیت گاو اغلب به صورت سپتی سمی و در جمعیت گوسفند و بز عمدتا به صورت پنومونی بروز می نماید.

به گزارش قدس آنلاین، این مسئول خاطرنشان ساخت: تغییرات آب و هوا، خشکسالی، استرس، حمل و نقل دام و پشم چینی بدون رعایت اصول بهداشتی، از عوامل مستعد کننده بروز این بیماری به شمار می رود.

فاتحی نیا افزود: به دامداران توصیه می شود در جهت پیشگیری و کنترل این بیماری، استرس را در دام به حداقل رسانده و در فصل بهار و پاییز(قبل از بارندگی) واکسیناسیون با واکسن پاستورولوزیس را در گله خود به اجرا در آورند.


لینک خبر : خبرگزاری مهر ،  سرو ابرکوه


اتصال سامانه یکپارچه قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان یزد به سامانه بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای

به منظور رصد حمل محصولات، شفاف سازی و جلوگیری از قاچاق محموله های دامی صورت گرفت:

اتصال سامانه یکپارچه قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان یزد به سامانه بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای

مسئول قرنطینه و امور بین الملل اداره کل دامپزشکی استان یزد با اعلام این خبر گفت: تقاضا برای دام و فراورده های خام دامی می تواند موجب سوء استفاده ی افراد سودجو شده و زمینه ی قاچاق این محصولات را فراهم آورد. با عنایت به این معضل و به منظور رصد حمل محصولات و شفاف سازی و جلوگیری از قاچاق محموله های دامی سامانه ی یکپارچه قرنطینه ی اداره کل دامپزشکی استان یزد هماهنگ با سایر نقاط کشور به سامانه ی بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متصل شد.

خانم دکتر نرگس حسینی اذعان داشت: در کشور حدود 300 قلم کالا از جمله دام زنده، گوشت دام و طیور ، نهاده های دامی، دارو ها و سموم دامی وجود دارد که سازمان دامپزشکی مجوز حمل و نقل آنرا صادر می کند. به همین دلیل می توان  از این ظرفیت در جهت کنترل قاچاق این کالاها بهره برد. زمینه ی اجرایی نمودن این مهم از طریق انتقال اطلاعات میان دستگاه های مرتبط با حوزه دامپزشکی و همکاری و تعامل این دستگاه ها و هویت دار کردن دام فراهم شده است که با اتصال سامانه ی یکپارچه ی قرنطینه ی ادارات دامپزشکی به سامانه بر خط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به صورت مناسبی به اجرا درخواهد آمد.

وی تصریح کرد: هر مجوزی که برای دام و فراورده های دامی داخلی، صادراتی و وارداتی صادر می گردد به این سامانه مرتبط شده است و در نتیجه قبل از صدور بارنامه اخذ مجوز  دامپزشکی ضروری خواهد بود.

حسینی در پایان اظهار امیدواری کرد با اجرایی شدن این طرح در کنار جلوگیری از قاچاق دام و فراورده های دامی شاهد ارتقاء سطح بهداشتی حمل و نقل این محصولات در سطح کشور باشیم.