پورتال دامپزشکی ابرکوه

پورتال دامپزشکی ابرکوه

خبرهای دامپزشکی ، اخبار دامپزشکی ْ سامانه دامپزشکی ، سامانه قرنطینه ، سامانه فیش حقوقی دامپزشکی ، پیگیری دام زنده
پورتال دامپزشکی ابرکوه

پورتال دامپزشکی ابرکوه

خبرهای دامپزشکی ، اخبار دامپزشکی ْ سامانه دامپزشکی ، سامانه قرنطینه ، سامانه فیش حقوقی دامپزشکی ، پیگیری دام زنده

به هیچ عنوان امکان مصرف هورمون رشد در مرغ گوشتی از نظر اقتصادی و اجرایی وجود ندارد

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد:

به هیچ عنوان امکان مصرف هورمون رشد در مرغ  گوشتی از نظر اقتصادی و اجرایی وجود ندارد.

دکتر علی اکبر حداد زاده با اعلام این خبر گفت: با توجه به پیشرفت های علمی در زمینه علوم دامی و مراقبت های دامپزشکی امکان پرورش انواع نژادهای پربازده به منظور استحصال گوشت و سایر فراورده های خام دامی فراهم آمده است. در واقع انتخاب نژادهای اصلاح شده و اعمال مراقبت های بهداشتی و تغذیه ای مناسب تنها عامل اصلی رشد سریع این گونه دام ها است و به هیچ عنوان امکان مصرف هرمون رشد در مرغ  گوشتی از نظر اقتصادی و علمی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: استان یزد با دارا بودن بیش از 1100 واحد مرغداری به ظرفیت 11 میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره یکی از استان های پیشرو در پرورش مرغ گوشتی در کشور است. بر این اساس دامپزشکی وظایف بسیار مهمی در زمینه نظارت و تضمین کیفیت بهداشتی محموله های تولیدی در کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی دارد تا گوشت سالم بدون هیچ گونه آلودگی و به صورت بهداشتی به دست مردم برسد.

این مقام مسئول ضمن  تاکید مجدد بر نادرست بودن شائبه ی استفاده از هورمون در صنعت پرورش مرغ تصریح کرد: استفاده از هرمون از نظر اقتصادی به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست. از طرفی دیگر از نظر علمی و اجرایی نیز مستلزم صرف وقت، تزریق های متعدد در زمان های خاص و هزینه بالا است که در عمل در سالن های مرغداری با وجود چندین هزار مرغ در یک سالن امکان پذیر نمی باشد.   بنابراین به مردم اطمینان خاطر می دهیم که به هیچ عنوان از هورمون در پرورش هیچ دامی استفاده نمی شود و شهروندان می توانند با اطمینان خاطر این فراورده ی خام دامی که تحت نظارت دامپزشکی استحصال می شود مصرف نمایند.


8 پروژه بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی در استان یزد در دهه فجر امسال افتتاح می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد:

8 پروژه بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی در استان یزد در دهه فجر امسال افتتاح می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد ضمن تبریک ایام ا.. دهه فجر اعلام کرد: در دهه فجر امسال شاهد افتتاح 8 پروژه مرتبط با دامپزشکی در سطح استان یزد می باشیم . این پروژه ها با سرمایه گذاری بالغ بر 8 میلیارد تومان و با حضور مسئولین کشوری و استانی در شهرستان های مختلف استان یزد افتتاح می شود.

دکتر علی اکبر حداد زاده در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به وجود 2750000 واحد دامی در استان یزد و به منظور پایداری صنایع مرتبط با پرورش و تکثیر دام و طیور و ارتقاء بهداشت فراورده های خام دامی نیازمند زیر ساخت هایی هستیم که متناسب با استاندارهای ملی باشد.

این مقام مسئول به تشریح جزئیات پروژه های مورد بهره برداری پرداخت و اظهار داشت: در بین این 8 پروژه یک باب کشتارگاه صنعتی طیور با ظرفیت خط کشتار 6000 قطعه در ساعت وجود دارد که در طول یکسال امکان کشتار و بسته بندی حداقل 30 هزار تن مرغ را فراهم می نماید علاوه بر آن افتتاح این پروژه که با اعتباری بالغ بر 5/6 میلیارد تومان احداث شده است زمینه اشتغال 80 نفر از شهروندان را فراهم خواهد کرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: 7پروژه باقی مانده در حوزه تشخیص و درمان دامپزشکی بوده و شامل یک باب بیمارستان دامپزشکی، 3 واحد داروخانه دامپزشکی ، 2 واحد آزمایشگاه دامپزشکی و یک واحد مرکز واکسیناسیون دامی می باشد که با راه اندازی این واحدها، ضمن ایجاد اشتغال برای متقاضیان جویای کار در عرصه دامپزشکی، باعث فراهم آمدن زمینه ارائه خدمات مناسب تر و با کیفیت بالاتر به شهروندان در اقصی نقاط استان یزد خواهد شد.



فاز سراسری واکسیناسیون دام ها بر علیه تب برفکی از ابتدای بهمن ماه در استان یزد آغاز خواهد شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد عنوان کرد:

فاز سراسری واکسیناسیون دام ها بر علیه تب برفکی از ابتدای بهمن ماه در استان یزد آغاز خواهد شد.

دکتر محمد رضا متوسل الحسینی با بیان این خبر عنوان کرد: تب برفکی یکی از بیماری های مسری فوق العاده خسارتبار می باشد که همه ساله در سطح جهانی و کشور صنعت دامپروری را با چالش های جدی بهداشتی واقتصادی مواجه می سازد، لذا اجرای پروتکل هایی شامل انجام  واکسیناسیون سراسری درحداقل زمان، توام با اعمال ونظارت بر اجرای شرایط بهداشتی و قرنطینه ای در سطح واحدهای پرورش دام های حساس به این بیماری واگیر ومهلک به منظور جلوگیری از شیوع ان همواره مورد توصیه کارشناسان دامپزشکی می باشد. در همین راستا و طبق برنامه ریزی های سازمان دامپزشکی کشور سالانه 3 فاز سراسری واکسیناسیون در سطح استان به اجرا در می آید که در سال 94 آخرین فاز این طرح از سوم بهمن ماه توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان ها به صورت همزمان در سطح استان یزد شروع خواهد شد.

وی در ادامه تشریح کرد: در اجرای این طرح  20 اکیپ عملیاتی طی 30 روز کاری به واکسیناسیون دام ها بر علیه تب برفکی خواهند پرداخت که باتوجه به مشکلات اعتباری وعدم امکان استفاده ازمشارکت بخش خصوصی تلاش خواهد شد نزدیک به چهل هزار راس گاو و گوساله دراستان تحت پوشش این طرح سراسری قرار گیرند.

این مقام مسئول اعلام کرد: در ماه های اخیر کانون هایی ازبیماری در برخی استان های کشور مشاهده و شناسایی شده، که بررسی ها و گزارشات سازمان دامپزشکی کشور نشان دهنده مواجهه با سویه جدیدی از ویروس تب برفکی می باشد، که باید از همه گیری آن جلوگیری به عمل آید.

دکتر متوسل الحسینی تصریح کرد: با توجه به احتمال بالای درگیری واحدهای دامی استان با سویه جدید ویروس به دامداران توصیه اکید
می شود که علاوه بر امر واکسیناسیون،  شرایط بهداشتی و قرنطینه ای را بخصوص در نقل و انتقال دام ها ، تجهیزات، وسایل نقلیه و پرسنل را به عنوان اولویت اول به طور کامل رعایت نمایند و با انجام ضدعفونی های دوره ای باموادمناسب، نهایت دقت را مبذول کنند تا خطر شیوع بیماری به حداقل ممکن برسد.

وی در پایان تاکید کرد: واکسیناسیون به تنهایی ضمانتی برای مقابله با بیماری تب برفکی نیست بلکه مکمل آن رعایت نکات فنی، بهداشتی و قرنطینه ای در دامداری ها می باشد بنابراین انتظار می رود دامداران با حفظ تعامل هر چه بیشتر و رعایت توصیه های کارشناسان دامپزشکی همچنین از طریق همکاری با اکیپ های واکسیناسیون از بروز و همه گیری این بیماری خطرناک و آثار سوء ناشی از آن بر اقتصاد جامعه و سرمایه های دامی جلوگیری نمایند.

ایجاد پست قرنطینه دام در ابرکوه ضروری است

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه:

ایجاد پست قرنطینه دام در ابرکوه ضروری است

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه ایجاد پست قرنطینه دام در مبادی ابرکوه را یک ضرورت ذکر کرد.

خبرگزاری فارس: ایجاد پست قرنطینه دام در ابرکوه ضروری است

علی فاتحی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار داشت: در حال حاضر ورود و خروج دام به شهرستان ابرکوه با توجه به همجوار بودن با استان‌های فارس، یزد و اصفهان کنترل نمی‌شود که این امر مشکلاتی را به دنبال داشته است.

وی بیان کرد: کنترل نکردن ورود و خروج دام به ابرکوه باعث می‌شود دام‌های بیمار یا واکسینه نشده یا دام‌هایی که واکسیناسیون آنها تکمیل نشده است،‌ وارد این شهرستان شوند که به طور قطع خطراتی برای دام‌های ثابت در منطقه ایجاد کرده و ممکن است حتی باعث شیوع بیماری‌های مشترک میان انسان و دام شود.

این مسئول ادامه داد: علاوه بر ورود دام از استان‌های همجوار به ابرکوه، حدود 50 تا 70 هزار رأس دام نیز به ابرکوه کوچ می‌کنند و عمده کوچ آنها در فصل زمستان است که 80 درصد آن را دام‌های بازگشته از کوچ ابرکوه و 20 درصد آنها را دام‌های بیرونی تشکیل می‌دهند.

فاتحی‌نیا عنوان کرد: ممکن است این دام‌ها در منطقه قبلی، خدمات دامپزشکی مناسبی دریافت نکرده باشند که این امر کنترل بیماری دام‌ها را مشکل می‌کند و ممکن است باعث سرایت بیماری به سایر دام‌های منطقه شود.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی ‌که پست‌های قرنطینه دام در ورودی‌های شهرستان مستقر شوند، کمک قابل توجهی به کنترل و پیشگیری بسیاری از بیماری‌های مرتبط با دام صورت می‌گیرد.

فاتحی‌نیا در مورد تلاش‌هایی که برای ایجاد قرنطینه دام از سوی شبکه دامپزشکی ابرکوه صورت گرفته است، بیان کرد: موافقت اولیه اداره کل دامپزشکی استان یزد و سازمان دامپزشکی کشور اخذ شده است و در صورت تخصیص اعتبار این کار اجرایی می‌شود.

وی عنوان کرد: برای اجرای این طرح حداقل نیاز به سه نیرو، خودرو، کانکس و تجهیزات اداری است.

انتهای پیام


لینک خبر در : خبرگزاری فارس